محتوى الكورس مقدمة عن برمجة الألعاب – Game development Introduction أساسيات اليونيتي – Unity Basics حركة واصطدام الأجسام في يونيتي – Physics in Unity الأنيميشن في يونيتي – Animations In Unity تطبيق على الأنيميشين في اليونيتي – Animation Application In Unity اليو آي (واجهة المستخدم) في يونيتي – UI in Unity الإضاءة في يونيتي – Lighting In Unity الأصوات في يونيتي – Audio In Unity البارتيكل سيستم (نظام الجزيئات) في يونيتي – Particle System in Unity تطبيق على البارتيكل سيستم (ألعاب نارية) في يونيتي – Fireworks particle system in Unity البرمجة , كتابة أول كود وتعريف بلغة سي شارب – Programming, typing our first code in C sharp || Unity البرمجة (المتغيرات) – Variables || Unity البرمجة – جمل الشرط – Programming , Conditions || Unity جمل الشرط الجزء التاني و العمليات الرياضية – If Statements P2 & Mathematical Operations || Unity البرمجة جمل الشرط – جملة سويتش – Programming, Switch statement || Unity اتعلم برمجة الألعاب – المصفوفات – Programming – Arrays || Unity اتعلم برمجة الألعاب – Lists || Unity اتعلم برمجة الألعاب – Loops || Unity اتعلم برمجة الألعاب – Methods – الجزء الأول || Unity اتعلم برمجة الألعاب – Methods – الجزء التاني || Unity ازاي تعمل لعبة SHOOTING – تخطيط وتصميم اللعبة || Unity ازاي تعمل لعبة SHOOTING – بناء وتجهيز بيئة اللعبة || Unity ازاي تعمل لعبة SHOOTING – تجهيز شخصية اللاعب || Unity ازاي تعمل لعبة SHOOTING – تجهيز الأعداء || Unity ازاي تعمل لعبة SHOOTING – رسم الطريق اللي هيمشي عليه الأعداء || Unity ازاي تعمل لعبة SHOOTING – برمجة حركة اللاعب || Unity ازاي تعمل لعبة SHOOTING – برمجة حركة الأعداء || Unity ازاي تعمل لعبة SHOOTING – برمجة ضرب النــار للاعــب || Unity ازاي تعمل لعبة SHOOTING – صحــة الــلاعـــــب || Unity ازاي تعمل لعبة SHOOTING – برمجة هجوم الأعداء || Unity ازاي تعمل لعبة SHOOTING – برمجة هجوم الأعداء الجزء الثاني || Unity ازاي تعمل لعبة SHOOTING – استنستاخ الأعداء بشكل عشوائي || Unity ازاي تعمل لعبة SHOOTING – استنستاخ الأعداء بشكل عشوائي || Unity ازاي تعمل لعبة SHOOTING – استنستاخ الأعداء بشكل عشوائي || Unity ازاي تعمل لعبة SHOOTING || الــ UI والـسـكــور || Unity ازاي تعــمـل POLISHING للعبة – تضبـيــط الـبـيـئـــــة || Unity ازاي تعمل POLISHING للعبة – إضافة تأثيرات و Particles || Unity ازاي تعمل POLISHING للعبة || تضبيط إحساس اللعبة للاعب || Unity ازاي تعمل POLISHING للعبة || إخفاء الجدران لما اللاعب يكون وراها || Unity ازاي تعمل POLISHING للعبة || تضبيط إضاءة اللعبة || Unity اتعلم الـ Raycast في يونيتي || Unity اتعلم ازاي تعمل Pause للعبة في يونيتي || Unity تأثير تحت المحيط – Under Water Effect || Unity مراجعة لعبة Sherlock Holmes The Devil’s Daughter – بنظرة مطور ألعاب لعبة First Person Shooter – حركة اللاعب || Unity لعبة First Person Shooter – التصويب || Unity لعبة First Person Shooter – إطلاق النار || Unity لعبة First Person Shooter – تـبــديــــل الأسـلـحـــة || Unity اتعـلــم ازاي تعـمـل Snap Sc-roller في يونيتي || Unity اتعلم الــ Singleton في يونيتي || Unity اتعلم الـ Strategy Pattern في يونيتي || Unity اتعلم الـ Observer Pattern في يونيتي || Unity اتعلم الـ Decorator Pattern في يونيتي || Unity اتعلم الـ Command Pattern في يونيتي || Unity مراجعة لعبة Forza Horizon 4 – بنظرة مطور ألعاب مقـدمــة إلى رياضـيــات الألـعــاب – Game Math || Unity شـرح المـتـجـهـات Vectors – رياضـيــات الألـعــاب – Game Math || Unity العمليات على المتجهات Vectors – رياضـيــات الألـعــاب – Game Math || Unity شرح الـ Normalization – رياضـيــات الألـعــاب – Game Math || Unity شرح الـ Normalization – رياضـيــات الألـعــاب – Game Math || Unity شرح الـ Linear Interpolation – رياضـيــات الألـعــاب – Game Math || Unity شرح الـزوايــا – Angles – رياضـيــات الألـعــاب – Game Math || Unity شرح الـزوايــا – Angles – رياضـيــات الألـعــاب – Game Math || Unity شرح الـ Sine Waves – رياضـيــات الألـعــاب – Game Math || Unity تعلم تحريك الأجسام في يونيتي بأربعة طرق مختلفة || Unity تعلم الـ Rotation في يونيتي بستة طرق مختلفة || Unity تعلم كيف تصنع Responsive UI في يونيتي || Unity تعلم صناعة مشغل فيديو Video Player في يونيتي || Unity تعلم Scriptable Object لحفظ البيانات بطريقة احترافية || Unity تعلم كيف تعمل فراشات Particles في يونيتي || Unity تعلم Occlusion Culling في يونيتي || Unity الـ Coroutines في يونيتي – لماذا نستخدمها ?